מאת יפעת דהן חורב

במסגרת ניסיונותינו לסייע לכם, מחפשי העבודה, בשיפור סיכוייכם בראיון, פרסמנו את חלקו הראשון של מאמר בנושא שאלות נפוצות בראיון עבודה . המאמר עסק בשאלות כגון: מדוע עזבת את עבודותיך הקודמות, מהן התכונות החיוביות הבולטות שלך, מהן התכונות השליליות וכיוצ"ב.

בחלקו השני של המאמר, המובא להלן, נעסוק במס' שאלות נוספות, שבדרך כלל מופיעות, בניסוח זה או אחר, בראיונות עבודה. אנו שבים ומזכירים כי קיימת חשיבות רבה להכנה עצמית לקראת ראיון עבודה, והדבר יכול להשפיע רבות על הצלחתכם בראיון.

 

1. מה אהבת לעשות במסגרת תפקידך ? מה פחות אהבת ?

במסגרת הצדדים שאהבת, ציין את מרכיבי התפקיד שיסייעו לך גם בתפקיד זה, לדוגמא: אהבתי את העבודה מול קהל ואת היכולת לסייע לאנשים, אהבתי את האחריות שבתפקיד ואת היכולת להוביל את הצוות שניהלתי להצלחות.

במסגרת הדברים שפחות אהבת, ציין צדדים שסביר להניח שאף אחד לא אוהב, בהנחה והם אינם מהווים את עיקר התפקיד, כגון: התעסקות בביורוקרטיה (בהנחה ולא מדובר בתפקיד של מזכירה), נסיעות ארוכות (בהנחה ולא מדובר בתפקיד של נהג), וכדומה.

2. למה אתה חושב שאתה מתאים לתפקיד ?

לשאלה זו יש להשיב בהחלטיות ובמידה מסוימת של התלהבות, על מנת להבהיר עד כמה אתה מעוניין בתפקיד ובעל מוטיבציה גבוהה להצליח בו. בתשובתך הסבר כיצד הניסיון ו/או ההשכלה שרכשת יסייעו לך להצליח בתפקיד, ציין באילו תכונות אופי ניחנת, שרלוונטיות לתפקיד, תחומים בהם הצטיינת בעברך המראים שהנך בעל יכולת לבצע את התפקיד בהצלחה וכדומה.

3. ספר על בעיה שנתקלת בה במסגרת עבודתך, וכיצד פתרת אותה.

ללא הכנה מוקדמת, שאלה שכזו יכולה להפתיע אותך ולגרום לך להסתבך בתשובה שעלולה לגרוע מסיכוייך. חשוב לספר מקרה אמיתי שבו נתקלת ושהצלחת להגיע לפתרון הגיוני, וזאת מבלי להשמיץ את עמיתיך או את הממונים עליך. אל תפריז גם בחשיבות פתרון הבעיה - אמירות כגון: "הצלתי את החברה מקריסה" נשמעות יומרניות ולא אמינותלצד תיאורך כיצד התמודדת עם הבעיה, חשוב לציין שעדכנת את הממונים עליך או שהתייעצת איתם, הדבר מראה על אמינותך ועל יכולתך לקבל מרות.

דוגמא: כשהייתי מנהל מכירות בחברה שבה עבדתי, אחד הלקוחות הגדולים שלי התלונן שהמוצרים שקיבל לא הגיעו בזמן או לא תואמים את מה שהזמין. הוא דיבר מס' פעמים עם נציגי השירות שלנו ולמרות שהובטח לו טיפול – הוא לא קיבל מענה. כשהוא פנה אלי הקשבתי לו והבהרתי כי אני מבין את חומרת המצב ולוקח את מלוא אחריות הטיפול על עצמי. ערכתי את כל הבירורים הדרושים ובהתייעצות עם הממונה עלי דאגתי שכבר למחרת ייצא אליו משלוח חדש של מוצרים, בתוספת איזשהו צ'ופר לפיצוי. אותו לקוח דיבר איתי אח"כ ושיבח אותי על לקיחת האחריות ועל הטיפול בנושא באופן מהיר וענייני (למרות שמרגע סגירת ההזמנה הטיפול אמור לעבור למחלקת ההפצה ולמחלקת שירות הלקוחות).

4. מה הכי חשוב לך במקום העבודה הבא שלך?

כדאי לדעת, זוהי דוגמא לשאלה כביכול "תמימה" אך מתשובתך עליה ניתן ללמוד עליך הרבה.
תשובה כגון: "חשוב לי שתהיה לי סביבת עבודה נעימה, שיפרגנו לי, שהיחס אלי יהיה נעים, שיקדמו אותי וכדומה" – הינה תשובה שבה נראה כי אתה, העובד הפוטנציאלי, מעוניין רק "לקבל" ממקום העבודה.

תחת זאת, חשוב לענות תשובה שתבהיר כי אתה יודע שיש שני צדדים למטבע וכי במקום העבודה אתה אמור גם לתת ולתרום וגם לקבל. לכן תשובה כגון: "חשוב לי להצליח בתפקיד, חשוב שאוכל למצות את הפוטנציאל שלי ולבטא את היכולות שלי, חשוב לי שאעמוד ביעדים ושהממונים עלי יהיו מרוצים ממני ויפרגנו לי" היא תשובה טובה יותר.

  1. מה אתה יודע על התפקיד ?

חשוב לבוא עם מירב הפרטים לא רק על החברה שבה אתה מתראיין אלא גם על התפקיד הספציפי שאליו הגשת מועמדות. במקרים רבים המועמד יודע באופן כללי מהו התפקיד, אך כשהוא נשאל בראיון מה לדעתו התפקיד כולל ואילו כישורים יש לו שיכולים לסייע לו בתפקיד- מתברר כי הוא אינו יודע מהו בעצם התפקיד וחושב שמדובר במשהו אחר.

לדוגמא: איש מכירות שטח שלא יודע שאמנם מרבית העבודה היא בשטח אך יש גם עבודת משרד של שעה-שעתיים ביום, אליה נדרש ידע בתוכנה מסויימת.

לכן תמיד, נסה להשיג כמה שיותר פרטים על המשרה - אם הופנית דרך חברת כ"א או השמה – הם יוכלו לסייע לך בכך, נסה גם לקבל מידע דרך מכרים שעובדים בתפקיד, ובכל דרך אחרת שתמצא.

בהצלחה!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?