כמחפש עבודה וודאי תסכים, כי זימון לראיון עבודה לכשעצמו כבר מרגיש כמו הצלחה גדולה. הרגשה זו בהחלט מוצדקת, במיוחד כאשר שולחים עשרות קורות חיים ביום ומקבלים כמות מועטה של פניות ממעסיקים. אך עבור רוב המשרות הפנויות, ראיון העבודה הינו רק צעד אחד בתהליך ארוך ומורכב של מיונים. במצבים רבים, על כל תפקיד פנוי יתמודדו מועמדים רבים והתחרות קשה.
התגובות שלך והשאלות שאתה שואל בראיון, הן חלק בלתי נפרד מתהליך בחינת ההתאמה שלך לתפקיד ולארגון בכלל.
מה כדאי ומה לא כדאי להגיד בראיון עבודה:
1. אילו תנאים אתם מציעים לי?
במידה ותציג את השאלה הזו בשלב מוקדם מידי, כגון בראיון הראשון, המראיין עלול לקבל רושם מוטעה לגביך, ולחשוב שהגעת להתראיין רק בשביל ההטבות. מומלץ לשדר יותר מוטיבציה לתפקיד ולעבודה בחברה זו, מאשר לשכר ולתנאים שהחברה מציעה. שמור את השאלה הזאת לשלב מאוחר יותר בתהליך הקבלה לעבודה. פעמים רבות כבר תקבל עליה תשובה מהמראיין בסוף הראיון מבלי ששאלת.
- במה החברה שלכם עוסקת?
תאמין או לא, מראיינים רבים מספרים כי הם נשאלים שאלה זו פעמים רבות. כמובן שהגעה לראיון עבודה, מבלי לדעת במה אותה חברה עוסקת, לפחות ברמה הבסיסית, היא טעות, במיוחד בעידן בו הכל גלוי - לרוב החברות יש אתר אינטרנט פעיל, דף פייסבוק מושקע ואפילו ערך בויקיפדיה. חיפוש מהיר ב- Google של שם החברה לפני כל ראיון ייתן לך מיד את התשובה. שאלת השאלה הזו בראיון תיתפס כחוסר רצינות ואף חוסר אכפתיות. - ממש לא הסתדרתי עם הבוס הקודם שלי!
גם אם זו האמת, ואולי זו הסיבה שסיימת את עבודתך במקום הקודם, תשובה שכזו, בה אתה מתלונן על המעסיק הקודם שלך, רק תציג אותך באור שלילי ותגרום לך להצטייר כ"קוטר" (בדיוק הטיפוס שאף אחד לא מעוניין לעבוד איתו). ניתן לעדן זאת ולדבר על האתגרים אותם חווית בעבודתך הקודמת, אך בכל מקרה הפוקוס צריך להיות על התוצאות החיוביות אותן השגת. - וואו, השעון שלך פשוט מהמם!
אף פעם אל תחמיא למראיין על ההופעה החיצונית שלו. הדבר אינו ראוי ואף עלול להיחשב כהטרדה אצל חלק מהמראיינים, גם אם הכוונה שלך טובה. כמו כן, לא כדאי להגיב על תמונות שנמצאות רואה על שולחן המראיין או תלויות על הקיר, כגון תמונות של הילדים או בני משפחה אחרים. בגדול, מחמאות הן דבר חיובי, רק כאשר הן נאמרות בהקשר מקצועי. לדוגמה - ניתן להחמיא בפניי המראיין על הישג גדול אליו החברה הגיעה לאחרונה. - הגב שלי הורג אותי...
להתלונן על אי נוחות או כאב פיזי במעמד הראיון יהווה חסרון עבורך. הדבר אינו רלוונטי , אינו מעניין את המראיין ועלול לגרום לו לחשוב שאתה ממציא תירוצים לכך שאינך מתפקד כנדרש בראיון. כבר יצא לנו לשמוע על מועמד שסיפר שכואב לו הראש, כתוצאה מכך ש"חגג יותר מידי" אתמול בלילה.
במידה והגעת מצונן, משתעל וכו' – התנצל על כך בתחילת הראיון באופן ענייני והמשך הלאה.
6. החולשה הכי גדולה שלי היא שאני עובד יותר מידי קשה.
כל מראיין מתייחס במהלך הראיון בצורה זו או אחרת ל"סל התכונות" של המועמד, ביניהן תכונות החוזק ותכונות לשיפור. כאשר המראיין מבקש תכונה שהיית רוצה לשפר, הוא יצפה לשמוע תכונה, שהיוותה עבורך חסרון ולא יתרון...
אז איך בכל זאת תוכל לענות על הבקשה לתאר את החולשה הכי גדולה שלך? בחר בתכונה שאינה קשורה ישירות לתפקיד אליו אתה מתראיין, והסבר כמה מאמץ אתה עושה על מנת לשפר אותה. תוכל לומר – "אני יכול להיות קצת לחוץ כאשר אני נדרש לדבר מול קבוצה גדולה של אנשים. אז בעבודה הקודמת שלי, כאשר חגגו חג או יום הולדת, התנדבתי להקריא את הברכה מול קהל העובדים, כך שזה נהיה פחות ופחות בעייתי עבורי עם הזמן". - סיימתי את תפקידי האחרון כי פיטרו אותי.
ככלל, במעמד הראיון צריך להגיד את האמת ולא לשקר. אך ישנן דרכים יותר "חינניות" להסביר מדוע פוטרת. הבהר למראיין כי הסיבה אינה נובעת מחוסר מקצועיות או אמינות שלך, וגם אם נעשתה טעות – אתה יודע כיצד לתקן אותה ולדאוג שלא תחזור על עצמה. התמקד במה שלמדת מהעבר, ושמור את הפוקוס על כך שהתפקיד אליו אתה מתראיין הוא התפקיד הנכון עבורך. - אני רוצה עבודה – כל עבודה!
משפט זה בהחלט יכול להיות נכון. אך כאשר אתה מתראיין לתפקיד מסוים, המראיין ירצה לשמוע על הנכונות שלך לעבוד בתפקיד הספציפי הזה, ולא לקבל ממך את הרושם שלמעשה לא משנה לך לאיזה תפקיד תתקבל – העיקר למצוא עבודה. אפשר להגיד שאתה מחפש עבודה בכיוונים שונים וזה אחד מהם. עליך להפגין בפניו מוטיבציה ומכוונות למשרה שהוצעה לך, ולהסביר מדוע אתה הבחירה הכי נכונה לתפקיד. - אני לא יודע.
אם באמת אינך יודע את התשובה לשאלה של המראיין, שנשאלה עלייך או על הרקע שלך, כגון – מהו הדבר שהכי פחות אהבת בתפקידך הקודם? נסה להשתמש בניסוח יותר מעודן כמו- אני אבדוק ואחזור אליך עם תשובה בסוף היום, או – אני צריך לחשוב על זה. אך אם השאלה הינה בנוגע לתפקודך במצב היפותטי בעבודה כגון – "כיצד תתפקד כאשר לקוח בטלפון מתלונן ומבקש מנהל, ואין מנהל שיוכל להתפנות לשיחה?" – התשובה צריכה להראות את תהליך החשיבה שלך. חשוב לאט ובקול רם, קח נשימה עמוקה, וענה: "קודם כל ארגיע את הלקוח ואנסה להבין את הבעיה, לאחר מכן אבדוק האם ניתן לפצות אותו בתווי שי על מנת לשפר לו את ההרגשה..." וכן הלאה.
בהצלחה!
© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.